Зерновий коридор: збитки від простою суден перевищили $1 млрд

Збитки, яких зазнала Україна через простій суден у чергах зернового коридору, склали понад $1 млрд. Про це заявив президент Української зернової асоціації (УЗА) Микола Горбачов.

Це ті гроші, які не отримали українські сільгоспвиробники. Це ті гроші, які трейдери заплатили власникам суден за те, що ті стояли дуже довго в черзі”, — пояснив Горбачов в ефірі телеканалу Freeдом.

Президент УЗА наголосив, що Росія не приймає планів та умов України щодо формування черговості перевірок суден, які стоять у черзі, це не дає змоги портовим терміналам працювати ритмічно.

За його словами, зерновий коридор є вельми ефективним каналом постачань українських сільгосптоварів за кордон, адже за ним було відправлено клієнтам 50% усієї експортованої агропродукції. Решту 50% експортували альтернативними шляхами: через Дунай, залізницею та автотранспортом.

Розповідаючи про зупинку роботи морського порту «Південний» і виключення його з роботи зернового коридору, Горбачов зазначив, що це стало «черговою перемогою Росії у торгах», що відбуваються в рамках перемовин у Стамбулі з відновлення експорту української сільгосппродукції морем, і висловив сподівання, що вихід із ситуації буде знайдено.

Росія маніпулює будь-якими даними. Вона намагається внести будь-яку турбулентність, щоб усе було не прогнозовано. Порт «Південний» — один із найефективніших із відвантаження зерна. Відповідно, він найбільше був завантажений”, — пояснив він і додав, що наразі питання з експортом української сільгосппродукції з порту не вирішено.

Розповідаючи про вкрадене російською стороною українське зерно, Горбачов повідомив, що всі факти крадіжки документує Міністерство закордонних справ, і прізвища всіх команд суден, які його перевозять, є відомими.

Я впевнений, що Україна отримає компенсацію за все вкрадене зерно”, — наголосив він.

За оцінками УЗА, в України з початку повномасштабного російського військового вторгнення вже вкрадено близько 4 млн тонн зерна. Його покупцями стали підсанкційні країни. Але вони також обережно ставляться до вкраденого в України зерна. Зокрема, був випадок, коли Лівія відмовилася його купувати, розповів Горбачов і додав, що торгувати краденим товаром Росії стає дедалі складніше.

За краденим зерном кораблі заходять як злочинці — вночі: відключають GPS-трекери, проходять як невидимки, вантажаться, а потім йдуть у невідомому напрямку. Однак програма Marine Traffic дає змогу відстежити, куди ці кораблі прямують, скільки і що перевозять. Усі факти Україна фіксує»”, — пояснив він.

Президент УЗА вказав, що Росія краде не лише українське зерно, а й покупців. Як приклад, він назвав Єгипет, де країна-агресор збільшила свої позиції.

Під час війни Росія використовує механізм блокування України як великого експортера, щоб самій працювати в країнах нашого традиційного збуту. Якщо Україна платить мільярди за простій, то у РФ простоїв немає. Їхня пропозиція для клієнта може видаватися кращою. Покупці, які беруть це зерно, хочуть ритмічного постачання. Річ у тому, що коли купують пшеницю, її купують на млин, у якого вже є споживач — той, хто пектиме з неї хліб. А якщо ми не знаємо, коли це судно прийде — через 20 чи 40 днів, покупець обирає собі ритмічнішого та надійнішого постачальника”, — сказав Горбачов.

При цьому заяви Росії про скорочення експорту добрив і зерна він назвав брехнею і маніпуляцією, оскільки статистика і факти, за його словами, доводять зворотне.

17 травня Україна, ООН, Туреччина і Росія домовилися про продовження дії Ініціативи щодо безпечного транспортування агропродукції через Чорне море до 18 липня 2023 року.

19 травня Спільний координаційний центр (СКЦ) у Стамбулі відновив інспекції суден, які рухаються до портів Одеса та Чорноморськ у рамках Ініціативи щодо безпечного транспортування агропродукції через Чорне море, проте рух до найбільш глибоководного порту «Південний» продовжує блокуватися представниками Росії.

Постійний представник України при ООН Сергій Кислиця заявляв на засіданні Ради Безпеки ООН, що Росія вдає, ніби має збитки від Чорноморської зернової ініціативи, хоча насправді вдвічі збільшила експорт свого зерна.

Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.

«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.

З початку дії «зернової ініціативи», за даними ООН, з українських портів у Чорному морі відправлено 953 судна, які транспортували до країн Африки, Азії та Європи 30,3 млн тонн агропродукції, у тому числі кукурудзи — 15,3 млн тонн, пшениці — 8,4 млн тонн, соняшникової олії — 1,5 млн тонн.

Просування вашої компанії на найбільш читаному галузевому ресурсі — ports.ua і в журналі “Порти України”. Стати партнером тут!

Репосты:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *