Контакты редакции:

ул. Коблевская 2/4 оф.4,
Одесса, 65125, Украина

Свяжитесь с нами!

Як покращити стан буксирного флоту та суднобудування України

Інтенсивний розвиток портової інфраструктури вимагає не менш активного розвитку портового флоту. Флот буксирів та інших допоміжних суден, що працюють в українських портах, критично застарів і потребує оновлення

Стан буксирного флоту

Згідно Регістрової книги суден, станом на 31 грудня 2019 року в Україні налічувалось 132 морських буксирів та 145 річкових. Середній вік річкових буксирів наближається до 40 років. Ще з два десятка буксирів виведені у відстій через нестачу коштів на ремонт або передано в бербоут-чартер.

Попри старіння буксирного флоту, його оновлення за останні 10 років (крім компанії «Нібулон»), практично не проводиться. Останні шість буксирів були придбані ще у 2010-2012 роках, з них тільки один вітчизняного виробництва (компанії «Краншип») – «Капітан Меркулов» для Маріупольського МТП, інші буксири («Геннадій Савєльєв», «Євгеній Яковцев», «Борей», «Капітан Маркін», «Володимир Іванов») побудовані за кордоном.

Найбільший буксирний флот має ДП «Адміністрація морських портів України» (далі – АМПУ) та її філії.

Буксирний флот МТП

Назва МТПКількість буксирівНазва буксирівСередній вік
1Бердянський МТП4Лейтенант Шмидт" (1971),
"Антон Мазин" (1983),
"Левант" (1990), "Ласточка" (1993)
36
2Білгород-Дністровський МТП4"РБТ-17" (1955)*, "Метель" (1961),* "Днестровец" (1971), "Тира" (1978)54
3

Ізмаїльський МТП

5

"Портовый-1" (1983) )*, "Портовый-5" (1983)*, "Портовый-8" (1984),* "Портовый-26" (1988)*, "Портовый-3" (1994)*

34
4Маріупольський МТП8«Енисеец" (1953), "Мурманец" (1957), "Никита Беспалый" (1981),"Александр Яковенко" (1988), "Портовик" (1989), "Аламак" (1993), "Капитан Маркин" (2012), "Капитан Меркулов" (2012)36
5Миколаївський МТП5"Украинец" (1959), "Урал" (1961), "Докер" (1974), "Зюйд" (1979), "Бугский" (1989)48
6Одеський МТП12«Пурга" (1958), "Труженик" (1961), "Ударник" (1968), "Стивидор" (1973), "Гранит" (1982), "Новатор" (1982), "Бугаз" (1982), ), "Могучий" (1983), "Кентавр" (1988), "Сфинск" (1989) "Булат" (2009), "Патриот" (2009)39
7СМП «Ольвія»3"Руслан" (1968), "Капитан Гисич" (1970), "Витязь" (1971)50
8МТП «Південний»6"Экватор" (1991), "Норд" (1992), "Геннадий Савельев" (2010), "Евгений Яковцев" (2011), "Борей" (2012), "Владимир Иванов" (2012)16
9Ренійський МТП2"Анатолий Бушуев" (1984) *, "Хирург Романов" (1988)*34
10Усть-Дунайський МТП2"Витязь" (1985), "Плутон" (1980)33
11Херсонський МТП4"РБТ-116" (1962),*"Днепр" (1970)*, "Комков" (1974), "Салют" (1988)*47
12МТП «Чорноморськ»7"Александрия" (1967),"Бригадир" (1969), "Бургас" (1972), "Капитан Незавитин" (1982), "Арктур" (1993), "Аргус" (1993), "Станислав Стребко" (2009)36
13АМПУ8"Стойкий" (1961),"Днестровец" (1971), Доковец" (1972), "Титан" (1974), "Смелый" (1981), "Дунай" (1994), "Бакай" (2003), "Гайдамака" (2005)37
ВСЬОГО7038

* Річкові буксири

Тільки 11 буксирів, які обслуговують морські порти, мають вік до 20 років, решта 85% суден – від 20 до 65 років.

Програма оновлення флоту АМПУ на період 2017-2021 рр. передбачала інвестиції у сумі 4950 млн грн, у тому числі на будівництво буксиру з льодовим підкріпленням та малим осіданням, криголаму, лоцманських катерів, інших допоміжних суден. Але крім нафтосміттєзбирача СІ АНТ «Морський мураха» проєкту НМ440 нічого не побудовано і в перспективі не передбачається.

Основна причина в тому, що встановлений норматив відрахування частини чистого прибутку державних підприємств до бюджету (90% в 2019 році та 80% в 2020 році) не дає можливості оновлювати основні фонди. Такого відношення до розвитку портової інфраструктури немає ніде в світі.

Тільки на оновлення портового флоту потреба в інвестиціях становить близько 1 млрд грн на рік, а плановий обсяг капітальних інвестицій АМПУ на 2020 рік за всіма 13 портами країни – лише 500 млн гривень.

Буксирами оперують не тільки державні компанії. Хоча ринок приватних буксирів відносно молодий – до ухвалення закону «Про морські порти» у 2013 році буксирні роботи здійснювалися лише державним флотом. Після ухвалення закону з’явилися зміни, які не забороняли приватним операторам з’являтися на ринку.

Серед власників найбільших приватних операторів буксирного флоту ТОВ СП «Нібулон», ТОВ «Сапсан Траншіп»,ТОВ «Сервіс Транс Балк» та інші власники.

Приватні власники морського буксирного флоту

Назва компаніїКількість буксирівСередній вік
1ТОВ СП «Нібулон» 436
2ТОВ «Сапсан Траншіп» 454
3ТОВ «Сервіс Транс Балк» 534
4ДП "Універсальна буксирна компанія" 836
5Інші власники 548

Буксирний флот компанії «Нібулон» є наймолодшим в Україні та стовідсотково український, адже судна спроектовані українськими конструкторськими бюро, побудовані на українських верфях (у тому числі 16 буксирів на ССЗ «Нібулон»), виготовлені з української сталі, ходять під українським прапором та обслуговуються українцями.

АМПУ за роки свого існування показала нездатність стосовно оновлення портового флоту, приватні компанії, оператори буксирного флоту, теж не мають фінансових можливостей придбання нових суден, тому вся надія на концесіонерів. За попередніми оцінками, в межах реалізації концесійних проектів планується залучити інвестиції в розмірі $250-280 млн.

Перші концесійні конкурси у портах України успішно проведено. Переможець концесійного конкурсу у порту Херсон, компанія Рісоіл-Херсон інвестує щонайменше 300 млн грн у розвиток порту впродовж чотирьох років, а компанія QTerminals з Катару інвестує у порт «Ольвія» впродовж п’яти років 3,4 млрд грн.

Морський торговельний порт «Чорноморськ» може стати третім українським портом, який передадуть у концесію, наступні концесійні конкурси будуть проведені в морських портах Маріуполя, Бердянська, Одеси.

Виробництво буксирів вважається високотехнологічним, а тому в Чорноморському регіоні лідером з постачання буксирів є одна з провідних суднобудівних компаній світу, яка спеціалізується на будівництві буксирів, суден допоміжного і портового флоту – голландська компанія Damen Shipyards Group (в Чорноморському регіоні контролює суднобудівний завод в Галаці). Компанія пропонує свої судна за лізинговими схемами.

В Україні досвід будівництва буксирів мають: верфі «Смарт Мерітайм Груп», Миколаївський суднобудівний завод, суднобудівний завод «Океан», ССЗ «Нібулон», компанія «Краншип». Вартість буксирів від $5 млн до $15 млн, тому український буксирний ринок дуже привабливий. Якщо врахувати, що оновлення потребує велика частина портового флоту, то для суднобудівників відкривається дуже перспективна ніша на ринку ємністю в кілька сотень мільйонів доларів.

Проте чи будуть будувати буксири на українських верфях – велике питання.

Висновки та пропозиції

Портовий флот перебуває в критичному стані. Подібна ситуація є прямим наслідком відсутності уваги з боку держави до проблем портової інфраструктури та суднобудування зокрема.

Асоціація суднобудівників України «Укрсудпром» бачить необхідність завантаження вітчизняних суднобудівних підприємств через поступове оновлення портового флоту, як державних компаній так і приватних.

Кабінету Міністрів України необхідно змінити політику відрахування частини чистого прибутку державних підприємств, давши можливість їм розвивати власне виробництво.

Мінекономіки треба створити умови для стимулювання вітчизняного суднобудувння:

– впровадження механізму надання державних гарантій під кредити комерційних банків, котрі надаються вітчизняним судновласникам для будівництва (ремонту) суден на вітчизняних заводах;

– застосування податкових пільг для установ та підприємств, які здійснюють розробку інноваційних технологій у суднобудівній галузі.

 

Сергій Лисенко
Виконавчий директор Асоціації суднобудівників України «Укрсудпром»
Репосты:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *