Українська економіка втрачає щодня $170 млн через блокаду морських портів — ЗМІ
Через блокаду портів у Чорному і Азовському морях внаслідок масштабного російського вторгнення економіка України втрачає близько $170 млн щодня. Про це ідеться у статті Forbes Україна.
Через морські порти Україна експортувала понад 70% усіх вантажів на загальну суму близько $47 млрд. З 24 лютого морські ворота на замку, заблоковані російським флотом та протикорабельними мінами. У портах та кораблях на рейді опинилися замкненими сотні тисяч тонн вантажів. Частину вдалося вивезти автотранспортом і залізницею, інші стоять під обстрілами або захоплені російськими військовими.
На сьогодні Україна не контролює чотири порти, які до війни сумарно забезпечували 7,5% усієї перевалки: Маріупольський, Бердянський, Скадовський та Херсонський. Крім того, найбільші порти Миколаїв, «Ольвія», Одеса, Чорноморськ та «Південний», на які припадало понад 85% морського вантажообігу, не виконують морських операцій, а працюють лише на «повернення» товару — бізнес може вивозити свої вантажі автомобільним та залізничним транспортом.
Війна створила можливості для зростання у трьох невеликих портів у гирлі Дунаю — Ізмаїльського, Ренійського та Усть-Дунайського. Зараз це єдині три порти з 13, які можуть повноцінно працювати. У мирний час на них припадало трохи менше ніж 5% експорту. Зараз вони можуть перевозити ті самі обсяги, що й у мирний час. У дунайського напрямку є великий потенціал, але для розширення його вантажоспроможності слід відновити залізничну інфраструктуру.
За словами заступника міністра інфраструктури Юрія Васькова, головною вимогою для відновлення судноплавства є гарантії про ненапад на судна, що йдуть до/з українських портів. Розблокування портів навряд чи може бути окремою частиною загального регулювання конфлікту.
Ми зможемо працювати, коли наші військові скажуть, що це безпечно. Поки що вони цього не говорять”, — наголошує Васьков.
Навіть якщо війна закінчиться завтра, то порти простоюватимуть ще два місяці через міни в акваторії Чорного моря. Для очищення моря потрібні військові тральщики, які йдуть із Босфору. Наразі Туреччина забороняє військовим кораблям ходити в протоці.
За найоптимістичнішого сценарію судноплавство в Чорному морі може частково відновитися восени, але тільки якщо буде дотримано багато умов: досягнуто угоди про перемирʼя, забезпечено безпеку судноплавства, розміновано акваторію.
Є ще один варіант — супровід вантажного судна спеціальним морським військовим конвоєм та домовленості з двох сторін про гуманітарний коридор для них.

24 лютого президент РФ Володимир Путін оголосив про початок вторгнення до України. Російські війська обстрілюють та знищують ключові об’єкти інфраструктури, здійснюють масовані обстріли житлових районів українських міст та селищ з використанням артилерії, реактивних систем залпового вогню та балістичних ракет.
З перших днів повномасштабного вторгнення флот РФ поцілив щонайменше у вісім цивільних суден в Азовському і Чорному морях і в Бузькому лимані. Росіяни називають це «антитерористичною операцією».
Крім того, 26 лютого військові кораблі РФ захопили поблизу острова Зміїний в акваторії Чорного моря і доправили до берегів окупованого Криму два торгові судна під українським прапором. Того ж дня стало відомо, що військові кораблі РФ з порушенням міжнародних конвенцій атакували та захопили пошуково-рятувальне судно «Сапфір» КП «Морська пошуково-рятувальна служба» (МПРС) під час виконання гуманітарної місії в районі острова Зміїний.
Кабінет міністрів з 25 лютого на період воєнного стану встановив третій рівень охорони у морських портах.
Україна з 24 лютого закрила морський район у північно-західній частині Чорного моря для відсічі збройній агресії Російської Федерації з морського напрямку.