Судноремонт по-стамбульські. На що звертати увагу під час судноремонту в Туреччині
До початку повномасштабної війни багато судновласників розглядали опції проведення судноремонту в Україні (наприклад, у Миколаєві, Херсоні або Чорноморську), враховуючи співвідношення «ціна-якість». Альтернативою та основним конкурентом українським судноремонтним заводам виступали верфі Туреччини.
Однак після початку масштабних воєнних дій і морської блокади у судновласників не лишилося іншого вибору як ремонтувати судна в Туреччині.
Процедура судноремонту, де б вона не здійснювалася, передбачає певні складові, добре відомі постійним замовникам послуг: укладення договору, прибуття судна, узгодження попередньої ремонтної відомості тощо.
Проте проведення судноремонту в Туреччині має певні «особливості», які вкрай важливо враховувати, якщо ви вирішили скористатися послугами турецької верфі.
Команда Interlegal не раз стикалася з врегулюванням подібних конфліктів. На прикладі останнього кейсу ми відповімо на запитання, які виникають найчастіше.
Передісторія
До нас звернувся клієнт — судновласник з Маріуполя, який, враховуючи повномасштабну війну в Україні, вирішив виконати судноремонт у Туреччині.
Враховуючи, що клієнт раніше мав позитивний досвід співпраці з даним судноремонтним заводом, а також той факт, що під час заходу судна на ремонт клієнт був обмежений у часі, договір на судноремонт укладено не було, суттєві умови погоджені через WhatsАpp, а попередня ремонтна відомість отримана без підписів і печаток.
Як наслідок — турецький контрагент скористався ситуацією та вдвічі збільшив строк і вартість ремонтних робіт.
Додатково, до підтвердження фінальної суми з боку клієнта, контрагент умисно не закінчував ремонт та фактично шантажував нарахуванням додаткових витрат (причальний збір) за кожен день перебування судна в ремонті.
Важливо зазначити, що під час перебування судна в ремонті у клієнта з’явився потенційний покупець на нього, який, звісно, вимагав, щоб судно було звільнено від будь-яких обтяжень та претензій.
Команда Interlegal разом із коллегами з Туреччини змогла не тільки успішно супроводити угоду, а й підсвітила важливі для кожного судновласника питання. Отже, на що треба звертати увагу під час проведення судноремонту в Туреччині.
— Чи може бути укладено контракт на ремонт судна з турецьким заводом через переписку WhatsApp чи інші месенджери?
— Турецьким законодавством не передбачено спеціальної форми договору судноремонту.
Для укладання договору буде достатньо простого повідомлення та підтвердження поштою, або у листуванні WhatsApp. Навіть за відсутності листування WhatsApp та будь-якої іншої угоди прибуття судна на верф і початок ремонтних робіт означає, що договір був укладений.
— Як у цьому випадку (без погодження суттєвих умов) мають визначатися терміни виконання робіт та відповідальність сторін за їх порушення?
— Загальні положення турецького права, що регулюють договір на ремонт судна, свідчать, що верф має сумлінно виконувати свої зобов’язання.
Несумлінність виконання своїх зобов’язань може бути доведена шляхом отримання від різних верфей пропозиції щодо проведення ремонтних робіт, у тому числі — розрахунковий час проведення робіт для даного типу судна.
Якщо з отриманих документів стане очевидно, що верф перевищує термін ремонту, є можливість подати позов проти верфі.
Крім того, на етапі судового розгляду існує можливість залучити експерта для оцінки ремонтних робіт, його звіт може бути використаний як доказ у суді.
— Як звільнити судно у випадку непогодження з ціною наданих послуг та утримання судна з боку верфі?
— Для досягнення мети щодо якнайшвидшого звільнення судна існує можливість запросити запобіжний судовий ордер.
Суть ордера:
- Якщо судно вимагає ремонту, то воно може бути переміщене на іншу верф для проведення належних робіт.
- Якщо ремонтні роботи закінчені, ви зможете використати судно.
Ордер можливо запитати під час розгляду спору або до подання позову до суду.
— Що потрібно враховувати при укладенні договору судноремонту?
— Можна звернутися до основних та базових постулатів комерційних відносин. Як показує практика Interlegal, це важливо навіть за дружних стосунків, коли сторони неодноразово так працювали.
Отже, що потрібно робити:
- провести due diligence контрагента — в першу чергу перевіряйте компанію, з якою безпосередньо укладаєте угоду;
- не укладати угоду з офшорною компанією — сьогодні існують юридичні інструменти, які дозволяють укласти угоду між основними компаніями, а гроші сплатити/отримати на інші компанії;
- укласти письмову угоду, в якій приділити увагу правам та обов’язкам, строкам, питанням відповідальності;
- обрати арбітражне або судове застереження та інші суттєві положення;
- якщо відчуваєте, що ситуація виходить з-під контролю, чітко дотримуватися положень договору і вимагати того самого від контрагента;
- не чекати, коли ситуація зайде у глухий кут, а заздалегідь звернутися до професіоналів — це однозначно дозволить мінімізувати витрати у подальшому.
Спираючись на досвід Interlegal у супроводженні зовнішньоекономічної діяльності, наші фахівці готові докласти всіх зусиль, щоб убезпечити ваш бізнес на будь-якому із зазначених етапів.