Порт Роттердам констатує припинення контейнерних перевезень на російському напрямку

Порт Роттердам, найбільший порт Європи, у першому півріччі 2022 року зафіксував позитивну динаміку вантажообігу попри значні зміни у багатьох сегментах, спричинені скороченням торгівлі з Росією через низку санкцій за розв’язану війну проти України.

Як свідчать дані Адміністрації порту Роттердам (Port of Rotterdam Authority), обсяг загального вантажообігу збільшився проти аналогічного періоду минулого року на 0,8%, або на 1,8 млн тонн — до 233,5 млн тонн.

Контейнерні перевезення до Росії та з Росії призупинилися, а постійні вузькі місця в глобальній контейнерній логістиці спричинили переміщення вантажів із великих контейнерних портів у менші. В очікуванні санкцій щодо вугілля та нафти останніми місяцями стало менше імпортуватися російського вугілля, сирої нафти, нафтопродуктів і ЗПГ. Компанії все більше імпортують з інших країн», — вказала адміністрація.

Результатом змін стало різке зростання імпорту ЗПГ і вугілля як альтернативи зменшеному європейському імпорту російського трубопровідного газу. Обсяг первалки сирої нафти збільшився, нафтопродуктів — зменшився. Обробка залізної руди, сільськогосподарських вантажів і контейнерів скоротилася.

Перевалка сипучих сухих вантажів збільшилася на 4,4% — до 39,4 млн тонн. Зокрема, перевантаження енергетичного вугілля зросло на 29,7% — до 14,6 млн тонн.

Зараз вугілля дешевше за природний газ, і це також зменшує залежність від російського природного газу. Високі витрати на енергоносії також призвели до зниження виробництва німецької сталеливарної промисловості та, як наслідок, падіння імпорту залізної руди», — зазначається у повідомленні. 

Перевалка залізної руди та металолому зменшилася на 20,6% — до 11,9 млн тонн. Падіння перевантаження аграрних вантажів на 15,1% — до 3,9 млн тонн почасти також пояснюється високими витратами на енергоресурси, що змушує переробників скорочувати закупівлі. Перевантаження інших сипучих сухих вантажів зросло на 30,1% — до 9 млн тонн.

Перевалка наливних вантажів збільшилася на 4,6% — до 105,4 млн тонн. Зокрема, перевантаження сирої нафти зросло на 4,3% — до 52,6 млн тонн.

Зростання обсягів сирої нафти викликано, зокрема, потоком російської нафти через Роттердам до Індії. Нафтопереробні заводи Північно-Західної Європи переходять на неросійську нафту, в результаті чого російська нафта потрапляє на інші ринки», — зазначила адміністрація.

Зменшення перевалки нафтопродуктів на 9,4% — до 27,8 млн тонн пояснюється переважно структурним падінням імпорту та реекспорту мазуту. Збільшення перевантаження ЗПГ на 45,8% — до 5,4 млн тонн спричинене дуже високим попитом на нього як альтернативу російському трубопровідному газу. 

Зростання перевалки інших наливних вантажів на 22,5% — до 19,7 млн тонн пояснюється, з одного боку, переходом від перевезень у танк-контейнерах до танкерів-хімовозів, з іншого — накопиченням покупцями достатніх запасів хімічних продуктів за умов ненадійних транспортних ланцюжків.

У другому кварталі можна було спостерігати зміну походження імпорту вугілля, сирої нафти, нафтопродуктів і ЗПГ. Компанії все рідше постачають ці енергоносії та сировину з Росії та закуповують їх деінде у світі», — вказано у повідомленні.

Контейнерообіг зменшився на 4,4%, або на 334 тис. TEU — до 7,278 млн TEU. Перевалка контейнерів у ваговому вираженні знизилася на 8,9%, або на 6,9 млн тонн — до 71 млн тонн. Різниця між показниками пояснюється збільшенням кількості порожніх контейнерів. 

Є дві основні причини зниження контейнерообігу. По-перше — втрата контейнерних перевезень до Росії та з Росії через санкції, невизначеність, пов’язану з продовженням торгівлі з російськими партнерами, і припинення регулярних рейсів до Росії. По-друге — постійні збої контейнерної логістики», — зазначила адміністрація. 

Два роки тому пандемія коронавірусу призвела до локдаунів та зміни моделей споживання. Контейнеровози більше не могли дотримуватися свого графіку руху, що спричинило збої у перевезеннях. Щоб надолужити час, великі судна зараз часто скасовують заходи в порти на своїх маршрутах («мінус» 5,5% заходів у Роттердам порівняно з минулим роком), а також завантажують і розвантажують більше контейнерів за один захід («плюс» 6,1%). Це призводить до пікової активності на перевантажених терміналах — контейнери залишаються там у середньому довше, оскільки час прибуття суден менш надійний. У результаті судноплавні компанії наразі використовують менші порти заходу відносно частіше, ніж великі, такі як Роттердам. Щоб відповідним чином реагувати на зміни, була створена консультаційна платформа для моніторингу розвитку подій з усіма гравцями контейнерного сектору Роттердама.

Ro-Ro трафік збільшився на 16,8% — до 13,8 млн тонн. Перевалка інших генеральних вантажів зросла на 17,7% — до 3,9 млн тонн.

Основним фактором був імпорт сталі та кольорових металів. У відповідь на російське вторгнення в Україну ціни на сталь і кольорові метали різко зросли. Незабаром були знайдені альтернативні постачальники, особливо з Азії, де COVID-19 фактично призвів до падіння попиту на сталь. Тому імпорт сталі та кольорових металів збільшився. Крім того, високі контейнерні ставки означають, що більше вантажу відправляється навалом», — вказала адміністрація.

Дохід Адміністрації порту Роттердам у першому півріччі 2021 року збільшився проти аналогічного періоду минулого року на 6,3% — до €412,2 млн. У тому числі дохід від портових зборів зріс на €16,1 млн переважно за рахунок більшої кількості суден, доходи від оренди зросли на €6,2 млн. Операційні витрати скоротилися на 2,4% — до €124,4 млн. Обсяг інвестицій у першому півріччі склав €117,1 млн.

Як раніше повідомила Адміністрація порту Роттердам, російський вантажопотік становить понад 13% вантажообігу порту. В тому числі російська частка сирої нафти становить 30%, ЗПГ і вугілля — 25%, нафтопродуктів — 20%. Крім того, Росія експортує через порт сталь, мідь, алюміній та нікель.

Порт Роттердам у 2021 році збільшив загальний вантажообіг проти 2020 року на 7,3% — до 468,7 млн ​​тонн. Контейнерообіг збільшився на 6,6% — до рекордних 15,3 млн TEU.

Просування вашої компанії на найбільш читаному галузевому ресурсі — ports.ua і в журналі “Порти України”. Стати партнером тут!

Репосты:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *