Перший український дослідницький криголам не повернеться в Україну до кінця війни
Флагман українського наукового флоту — океанське дослідницьке судно льодового класу «Ноосфера» вирушило у зворотній рейс у напрямку Чилі з української наукової станції «Академік Вернадський» в Антарктиді. Про це повідомила прес-служба Національного антарктичного наукового центру (НАНЦ).
«Ноосфера» прибула до острова Галіндез, де розташовано станцію «Академік Вернадський», наприкінці березня. Судно доправило на станцію зимівників 27-ї української антарктичної експедиції, близько 80 тонн різних вантажів та 140 тис. літрів пального. На острів вантажі перевозили невеликими моторними човнами, а також міні-баржею, якою обладнана «Ноосфера». Пальне перекачували через спеціальний трубопровід. Увесь процес тривав понад тиждень, адже нерідко йому заважала примхлива антарктична погода.
У зворотний шлях на судні попрямували учасники 26-ї експедиції, які пробули на науковій станції рік. Полярників із Чилі доправлять літаком до Варшави, а вже звідти в Україну — наземним транспортом.
В НАНЦ зазначили, що сам криголам, приписаний до порту Одеса, не повернеться в Україну до кінця війни. До того часу він базуватиметься в одному з портів Південної півкулі. В якому саме — не уточнюється.

Океанське дослідне судно льодового класу «Ноосфера» наприкінці січня вирушило у свій перший рейс з порту приписки Одеса до Антарктики. Екіпаж судна складається з 26 осіб — як українських, так і іноземних фахівців, зокрема, тих, хто раніше працював на Британську антарктичну службу.
У листопаді 2021 року придбане у Великої Британії океанське дослідне судно льодового класу James Clark Ross та подароване Україні Бельгією науково-дослідне судно RV Belgica отримали нові імена у складі українського флоту — «Ноосфера» та «Борис Александров» відповідно.
«Ноосфера» належить Національному антарктичному науковому центру України. Власний океанографічний криголам дозволить Україні після тривалої перерви повернутися до досліджень Світового океану, розв’язати логістичні проблеми на антарктичній станції «Академік Вернадський» та розширити можливості сезонних експедицій, створювати науково-дослідні та логістичні консорціуми з іншими країнами, а також проводити дослідження не лише в Антарктиді, а й в Арктиці, і, за необхідності, в інших регіонах океану.
Криголам був придбаний в установи «Дослідження та інновації» Великобританії (куди входить Британська антарктична служба) за $5 млн. У серпні на судні піднято прапор України, а 5 жовтня воно прибуло з порту Фредеріксхавн (Данія) до нового порту приписки Одеса. У грудні 2021 — січні 2022 року на судні було проведене технічне обслуговування в доку ПАТ «Іллічівський судноремонтний завод» (ІСРЗ).
Судно збудувала суднобудівна компанія Swan Hunter (Уоллсенд, Великобританія), спуск на воду відбувся у 1990 році. Довжина судна — 100 метрів, ширина — 18 метрів, водотоннажність — 5,7 тис. тонн. Судно здатне рухатися крізь шар льоду завтовшки до чотирьох метрів.