ООН не має запасного плану на випадок виходу Росії із зернової угоди

ООН не приготувала запасний план на той випадок, якщо Росія 18 травня вийде з угоди щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з портів у Чорному морі. Про це заявив офіційний представник ООН Стефан Дюжаррік, повідомляє «Голос Америки».

Немає «плану Б» для Чорного моря… Ми ж не можемо пересунути море. І ми не можемо перемістити Босфор”, — сказав Дюжаррік у п’ятницю, 12 травня, у відповідь на питання про те, що станеться, якщо Росія виконає свої погрози і 18 травня справді вийде з угоди.

Росія намагається обґрунтувати свій вихід із зернової ініціативи тим, що угода дає «односторонню вигоду» лише Україні.

Однак, за заявою посла США в ООН Лінди Томас-Грінфілд, «Росія експортує зерно і добрива на тому ж рівні, якщо не вище, ніж до початку повномасштабного вторгнення». На її думку, Росія намагається погрозами та саботажем експорту зерна з України підняти світові ціни на хліб та заробити на цьому.

За даними Спільного координаційного центру (СКЦ) у Стамбулі, кількість інспекцій суден, що прямують до України та назад у рамках Чорноморської ініціативи, впала від середнього денного показника 4,4 інспекції на вхід та 6,3 на вихід у жовтні 2022 року до 1,4 на вхід та 1,5 на вихід у травні 2023 року.

Як заявив глава управління з координації санкцій Держдепу США Джим О’Браєн, росіяни зловживають процедурами Чорноморської зернової ініціативи — спочатку не дають суднам реєструватися, а потім зривають їхні перевірки.

Минулого тижня у Стамбулі відбулася нарада на рівні заступників міністрів оборони Туреччини, Росії та України, а також представників ООН, на якій обговорювалося питання продовження Чорноморської зернової ініціативи.

Росія погрожує вийти із зернової ініціативи з 18 травня — на половині стандартного чотиримісячного терміну дії угоди — якщо не будуть виконані її вимоги. У квітні та з початку травня її представники у СКЦ неодноразово створювали перешкоди для реєстрації суден у зерновій ініціативі та відмовилися працювати за планами українських портів. Це скоротило включення нових суден у зерновий коридор.

17 березня було погоджено продовження дії Ініціативи з безпечного транспортування агропродукції через Чорне море під егідою ООН ще на 120 днів — до середини липня 2023 року. Водночас, російська сторона наполягає, що з її боку угоду продовжено лише на 60 днів.

Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.

«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.

За даними ООН, зерновим коридором з українських портів станом на 14 травня відправлено 30,2 млн тонн агропродукції до країн Африки, Азії та Європи, у тому числі кукурудзи — 15,2 млн тонн, пшениці — 8,3 млн тонн, соняшникової олії — 1,5 млн тонн.

Просування вашої компанії на найбільш читаному галузевому ресурсі — ports.ua і в журналі “Порти України”. Стати партнером тут!

Репосты:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *