Литва запропонувала «невійськову місію» для розблокування українських портів
Литва запропонувала створення військово-морської коаліції для зняття російської блокади з українського експорту зерна через Чорне море.
Як повідомляє «Європейська правда» такий план розблокування українських портів був запропонований під час переговорів міністра закордонних справ Литви Габріелюса Ландсбергіса із британською колегою Ліз Трасс у понеділок, 23 травня, у Лондоні.
Часу дуже мало. Ми наближаємося до нового врожаю, і немає іншого практичного шляху експорту зерна, окрім через чорноморський порт Одеса. Немає можливості зберігати це зерно і немає іншого адекватного альтернативного шляху. Вкрай важливо показати вразливим країнам, що ми готові вжити заходів, необхідних для того, щоб нагодувати світ”, — сказав Ландсбергіс.
За його словами, військово-морська операція з супроводу — не під егідою НАТО — могла б захистити балкери із зерном, коли вони прямують через Чорне море та повз російські військові кораблі. Він припустив, що крім Британії, необхідний захист могли б забезпечити країни, які постраждають від потенційної втрати зерна, такі як Єгипет.
План Литви вимагатиме розмінування частин Чорного моря для забезпечення безпечного проходу, а також угоди з Туреччиною, яка охороняє вхід до Чорного моря.
Це буде невійськова гуманітарна місія, і її не можна порівнювати із безпольотною зоною. У цьому починанні використовуватимуться військові кораблі чи літаки, або й те, й інше, щоб гарантувати, що судно з зерном може безпечно залишити Одесу та дістатися Босфору без втручання Росії. Нам буде потрібна коаліція охочих — країн, які мають значну військово-морську міць, для захисту судноплавних шляхів, і країн, які від цього страждають”, — пояснив міністр.
За його словами, НАТО як альянс не має відігравати жодної ролі у цій операції.
Після зустрічі з Ландсбергісом Трасс сказала, що Британія хотіла б, щоб британські військово-морські кораблі приєдналися до ескорту, якщо вдасться вирішити практичні питання, включаючи розмінування та надання Україні більшої дальності зброї для захисту гавані від нападу Росії. Британія обговорює з союзниками цей план, і для його активації, ймовірно, буде потрібна згода США.
Що нам потрібно зробити, то це вирішити цю глобальну проблему продовольчої безпеки, і Британія працює над терміновим рішенням, щоб вивезти зерно з України”, — сказала Трасс.
Раніше ООН попередила, що закриття українських портів у Чорному морі може спровокувати глобальну продовольчу катастрофу, яка призведе до голоду, масової міграції та політичної нестабільності у світі. За даними Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FАО), станом на початок травня в Україні застрягли близько 25 млн тонн зерна, яке неможливо вивезти через блокування Росією морських портів та проблеми з інфраструктурою.
12 травня Єврокомісія затвердила план допомоги Україні з вивезення до липня не менше 20 млн тонн зерна. Зокрема, Єврокомісія закликає допомогти вивезти зерно, прискоривши митні процедури, вивільнивши склади, створивши логістичні коридори та збільшивши пропускну спроможність морських портів. За даними Єврокомісії, Україна займає 10% світового ринку пшениці, 13% — ячменю, 15% — кукурудзи, понад 50% ринку соняшникової олії.
До російського військового вторгнення Україна щомісяця експортувала до 5 млн тонн сільгосппродукції через порти Одеси і Миколаєва, проте зараз через їх морську блокаду з боку РФ країна може щомісяця перевозити близько 500 тис. тонн зернових. Цей показник можна збільшити до 2-3 млн тонн, наростивши пропускну здатність залізничних і логістичних переходів на кордонах з країнами ЄС.
Україна шукає нові логістичні маршрути, зокрема залізничні. Одним з нових є маршрут через порт Констанца в Румунії. Також опрацьовуються коридори через Польщу та порти на Балтійському морі.