«Хочеться надовго зберегти репутацію інноваторів». Інтерв’ю виконавчого директора Маріупольської інвестиційної групи Олега Іванюшенка

Керуюча компанія «Маріупольська інвестиційна група» привертає увагу не лише профільних журналістів і галузевої спільноти, а й іноземних інвесторів. Продовжуємо стежити за становленням молодої команди професіоналів, які успішно розвивають морський та зерновий бізнес у Приазов’ї.  Про підсумки минулого року, нових інвесторів і мету інвестицій, уроки та плани на майбутнє «Порти України» поговорили з акціонером та виконавчим директором ТОВ «КК «МІГ» Олегом Іванюшенком.

— Наприкінці 2020 року в одному з інтерв’ю Ви були стримано оптимістичні щодо перспектив року 2021-го. Збоку здається, що весь цей рік ви провели на американських гірках починаючи із ковзання вниз разом із ситуацією навколо АСРЗ та завершуючи його на крутому підйомі з новими власниками. З чим би ви самі порівняли свої відчуття від минулого року?

— Ваше визначення року, як атракціону — дуже точне: активний початок року — з великими планами, потім спад та негатив, пов’язаний із зупинкою АСРЗ та ситуацією навколо нього, коригування всіх планів, вирівнювання ситуації до середини року та завершення його з позитивним результатом, пов’язаним із приходом іноземного інвестора. Водночас сьогодні вже й не здається, що події першої половини року були однозначно зі знаком «мінус». Згодом стали зрозумілими й мотиви і значення цих подій для нас.

Новини у портовому співтоваристві розходяться швидко. Тим більше, коли вони підтверджуються відкритими джерелами. Відомо, що  бенефіціарними власниками компанії відтепер є Ви та громадянки Великобританії та Швейцарії. Нові іноземні акціонери представляють інтереси компанії Sequent Group, що має офіси у Великій Британії, Швейцарії, Сінгапурі, США та на острові Гернсі. Компанія сформувала приватний фонд для управління активами спадкоємців Олександра Савчука, не пов’язаних із машинобудуванням. Іноземний інвестор у прифронтовому Маріуполі – це сенсація…

— Для нас це продовження стратегії розвитку. Це не формальні зміни у складі власників — це нова сторінка в історії компанії. МІГ досягла такого рівня розвитку, що викликала інтерес закордонних інвесторів. Ми з ними домовилися, що не будемо зловживати їхнім авторитетом і багато розказувати про те, частиною якої поважної компанії ми стали. Головне — результати нашої спільної праці. Будемо розповідати про це. 

З чого і коли все почалося? Відомо, що ваша компанія шукала інвестора. Чи ця подія результат пошуків, чи інвестор теж шукав об’єкт інвестицій?

— Це була велика та довга робота. Цей проєкт — не випадковість, а результат майже дворічної планомірної та цілеспрямованої роботи: як ми вели бізнес з 2015 року, як побудували структуру компанії, як працює корпоративне управління, бачення стратегії та проєкти, які ми розробляємо та реалізуємо, якість менеджменту та склад команди — все це моніторилося та аналізувалося. Це був досить довгий процес, і підсумковий результат став підтвердженням того, що наша структура відповідає європейським вимогам та стандартам ведення бізнесу, і ми можемо на рівних працювати у цьому середовищі.

Які пріоритети нових власників? Чи зміниться стратегія діяльності групи?

— Усі плани, які були у нас на сьогодні, повністю відповідають нашому загальному баченню. Ми продовжуємо робити все, що разом намітили.

Інвестиції плануються в операційну діяльність усієї групи чи конкретні напрями? Чи передбачає стратегія розвитку вихід у нові галузі та регіони?

— Інвестиції на цьому етапі плануються у ті напрямки та проєкти, які ми розвивали до цього, та вважаємо їх пріоритетними. Зараз з’явилася можливість залучати кошти для масштабування бізнесу, з одного боку, і в перспективні проєкти розвитку — з іншого. Як приклад — практично відразу після зміни складу акціонерів групи було підписано п’ятирічний кредитний договір з одним із найбільших українських системних банків на суму $5,5 млн. Частину ми вже почали використовувати для поповнення оборотних коштів компанії «СвітАгроТрейд» задля збільшення обсягів торгівлі агропродукцією. Друга частина буде спрямована на перспективні проєкти.

Щодо виходу в інші галузі та регіони, то поки ми обрали інший вектор — технологічний розвиток процесів та операцій усередині існуючого бізнесу. Зерновий бізнес UTA Group ми створювали за моделлю вертикальної інтеграції — вибудовували ланцюжок від поля до навантаження на судно. Ядром цього ланцюжка був зерновий термінал «УкрТрансАгро». Наразі ми фіналізуємо нову стратегію групи та плануємо, що фокус розвитку зміститься з терміналу на всю логістику — до та після нього: наземні перевезення, операції в порту, морська логістика до кінцевого покупця.

Термінал «УкрТрансАгро». Фото надано компанією

Наша присутність у цих сегментах має зростати, й ми маємо досягти такого розвитку сервісу, який дозволить нашим клієнтам отримати таку якість та швидкість послуг, які вони не отримають ніде. Інвестуватимемо в технології у кожному напрямку, щоб надавати високоякісні послуги. Наприклад, щоб покупцеві та продавцю не було необхідності поєднувати робочі графіки, шукати вікна для зустрічей, кудись їхати зустрічатися, тиснути руки. Натомість щоб кількома кліками у додатку смартфона або на комп’ютері вони могли б законтрактувати необхідний обсяг та гарантовано отримати товар та гроші за нього.

Давайте коротко пройдемося за основними напрямками діяльності групи МІГ минулого року. У яких із них результати перевершили очікування?

— Якщо брати консолідований результат групи, то він на 20% перевищує рівень 2020-го. Але у структурі, звісно, відбулися зміни. Тому що термінал «УкрТрансАгро», наприклад, через всі операційні проблеми першої половини року отримав близько 20% зниження в обсягах перевалки. Було оброблено 450 тис. тонн агропродукції проти 550 тис. тонн у 2020 році.

«УТА-Логістик» навпаки значно додав — із 41 тис. тонн перевезеної агропродукції у 2020 році до майже 98 тис. тонн у 2021-му. Саме тому ми звернули увагу на резерви зростання в логістиці.

Для «Марітайм Логістікс» рік був дуже непоганим через зростання фрахтових ставок. Також ми, як ви знаєте, успішно вийшли на ринок фрахтового брокерства, отримали і освоїли масу інформації та цінний досвід. Наприкінці року ми уклали договір тайм-чартеру із нашими турецькими партнерами. Ми взяли в управління судно одного класу з нашим первістком «Механік Юзвович», як кажуть моряки, його sister ship.

Сільськогосподарські активи у 2021 році стали новою для нас нішею на ринку. На початку року ми придбали фермерське господарство «Світанок» у селі Малоянисоль, неподалік Маріуполя, яке було на межі банкрутства, з боргами та без подальших планів розвитку. Тому ми одночасно працювали у двох напрямках: юридичному та організаційному. Ми провели ревізію всіх нормативних документів, пройшли процедуру санації та очищення підприємства від боргів. 2022 рік розпочали «з чистого листа» без боргів перед людьми, виплативши всі податки. Зібрали перший урожай, досить гарної якості. Налагодили операційні процеси, а також налагодили партнерські відносини з пайовиками, фермерами, територіальною громадою. На цей рік ми маємо великі плани щодо розвитку сільського господарства в регіоні з урахуванням вже отриманого досвіду. Довгострокове завдання — зрозуміти проблематику та розвивати відносини з фермерами на основі пошуку взаємних інтересів та допомоги їм.

Загалом у 2021 році нашою групою з урахуванням усіх компаній було перераховано до бюджетів усіх рівнів в Україні 45 млн грн податків та зборів.

У 2021 році велика увага приділялася створенню інформаційної системи, що охоплює всю діяльність групи та ринки, на яких вона працює. Вона запрацювала у тому вигляді, який вам був потрібен?

— Для розвитку інформаційних технологій ми працюємо у двох напрямках. Перший — автоматизація операційних бізнес-процесів усього логістичного ланцюжка в цілому та кожної ланки в ньому окремо, так званий Digital Twin (цифровий близнюк).  

Звичайно, Digital Twin — це не зовсім наше ноу-хау. Минулого року на конференції «Порти майбутнього» ми обговорювали, як працюють передові порти в Сінгапурі, Роттердамі та інші світові лідери галузі. У кожній презентації наголошувалося на цифровізації. Ступені її реалізації скрізь різні, але суть одна — створення цифрової копії процесу, що дозволяє в online-режимі бачити, що відбувається у будь-якій точці цього процесу. І ця інформація дозволяє постійно вдосконалювати ці процеси, оптимізувати витрати та максимально виключати так звані транзакційні витрати, тобто втрати, які ми не бачимо, але вони є.

Так ось, повертаючись до Вашого питання, за підсумками трирічного періоду розробок та кількох спроб дослідно-промислової експлуатації системи на рівні MVP, цього року ми нарешті плануємо розпочати її промислове впровадження. Закінчити проєкт ми плануємо протягом наступних трьох років.

А другий напрямок — це збирання та систематизація величезного масиву даних про стан ринків, на яких ми присутні, так звана BigData. Сукупність усієї цієї інформації дає нам можливість глибше аналізувати поведінку зовнішніх ринків, вибудовувати алгоритми та закономірності трендів, що у результаті є для нас гарною підмогою у прийнятті певних бізнес-рішень. Минулого року наші аналітики успішно довели переваги такого підходу на практиці для морського напряму бізнесу групи, тому розвиватимемо цей напрямок далі. 

Завантаження судна на терміналі «УкрТрансАгро». Фото надано компанією

Чи не було бажання якось монетизувати цей напрямок?

— Ми періодично думаємо про це, коли бачимо, як усе задумане стає результатом. Але цілі зробити це окремим продуктом для зовнішнього користування, самостійним стартапом, ми не ставили. І щодалі ми розвиваємо це програмне забезпечення, то краще бачимо, що це симбіоз індивідуальної розробки під конкретну корпоративну культуру, з одного боку. А з іншого — це все більше стає нашою конкурентною перевагою. Тому використання цього продукту поза нашою структурою може викликати два питання: а чи буде наша архітектура, логіка та алгоритм процесів такий ефективний за інших методів управління, і чи варто нам дарувати чи продавати нашу конкурентну перевагу? З дуже великою впевненістю можу заявити, що такого інформаційного продукту немає ні в кого в нашій ніші.

Вибачте за можливе болюче питання: АСРЗ. Чи вже не болить? Цей актив вам ще цікавий чи він уже став потенційним «пасивом»?

— Я вже говорив спочатку: ми не вміємо довго сумувати. Усі можливі уроки ми отримали та вивчили. Цей об’єкт вже нецікавий. Якщо коротко, ми не братимемо участі в аукціоні.

Раніше Ви говорили про зацікавленість у приватизації цього об’єкту…

— Для такого рішення є дві причини. Перша — це, власне, історія відносин із правоохоронними органами щодо АСРЗ, яка продовжується. Згодом багато чого стало зрозумілим, туман розсіюється… Все більш зрозуміло, що це не було акцією із захисту державного майна та його поверненням із неефективної оренди. Це був конкретний бізнес-інтерес та неправомірна участь правоохоронних органів у конкурентній боротьбі. Наслідки цього «захисту інтересів держави» помітні — підприємство у простої другий рік, проблема з ремонтами суден дедалі гостріша, фахівці-судноремонтники розійшлися та роз’їхалися. Ніхто не покараний за такий «захист». Значить, ніхто не застрахований від будь-якого повторення.

По-друге, ми ніколи не приховували, що для нас цей проєкт був не активом, а «пасивом». Ми його дотували, вкладали свої кошти. З моменту, коли ми його повернули державі, ці витрати пішли з нашого балансу, тож його оздоровили. 

Тому ми вважали, що маємо досвід менеджменту цього підприємства, є розуміння ринку, є розуміння проблематики заводу. І ми розуміли, що в цей об’єкт потрібно буде вкласти більше, ніж його вартість, якщо розглядати його як бізнес, який згодом може стати активом. Сьогодні воно ще більше потребує відновлення та модернізації. Всі ж розуміють, коли механізм працює, за ним стежать, ремонтують за потребою, є кому це робити — він живе. Коли механізм стоїть другий рік — він непрацездатний.

Звідси друга причина, через яку ми не братимемо участі в аукціоні: стартова ціна. Яка, на нашу думку, завищена втричі. Можливо, покупець знайдеться, ми будемо лише раді. У будь-якому разі, поряд з нами з’явиться якесь життя… Якщо йому буде потрібна якась допомога, як мінімум, розповісти про проблемні місця, як максимум — допомогти у розв’язанні проблем, то ми готові.

Але загалом, це великий урок не лише для нас. Але й для портової спільноти. Не можу не відзначити, що, на мою думку, у таких ситуаціях колеги мають об’єднуватись проти свавілля. А за фактом, спільнота тоді «не помітила» проблеми у такому конфлікті, хоча ми попереджали про наслідки — як щодо дій правоохоронців, так і для власників суден. І тільки зараз, коли це торкнулося багатьох, ставлення почало змінюватися. А все поки що йде за найгіршим із сценаріїв для самої спільноти.

Що станеться з вашими відвантаженнями з причалів АСРЗ у разі появи нового власника?

— Наразі діє договір «УкрТрансАгро» із ДП «АСРЗ» на доступ до причалів. Наскільки я знаю, зараз це чи не єдине джерело доходів для ДП, оскільки інші види робіт воно здійснювати не може через відсутність дозвільної документації. Причали є стратегічними об’єктами портової інфраструктури та не входять до переліку майна на приватизацію.

Тобто, причали в будь-якому випадку залишаться у державній власності чи збереженому ДП, чи будуть передані АМПУ?

— Так, новий власник придбає основні фонди підприємства, але, у разі потреби, так само повинен укладати договір з держструктурами про форму доступу до причалів.

Які плани з перевалки на 2022 рік? Термінал, як ядро ​​групи, буде розвиватися чи завдання використовувати його максимально?

— Я вже сказав, що термінал поступово перестає бути тією «пічкою», навколо якої всі танцюють. У пріоритеті на найближче п’ятиріччя — переорієнтація на розвиток логістики та термінал тут бачиться, як одна з ланок цього ланцюга. Стратегія — вдосконалення технологічних процесів у кожному напрямі усього логістичного ланцюжка. Ми для себе сформулювали бачення цієї стратегії так — мати можливості надати якісні послуги всім, хто їх потребує: насамперед, трейдерам, які працюють на терміналі, також фермерам, які замовляють автотранспорт для доставки зернових на термінал, покупцям на умовах FOB або CIF цих зернових, які зможуть замовляти та резервувати безпосередньо обсяги за ситуацією.

Суховантаж «Механік Юзвович». Фото надано компанією

Передбачаються великі інвестиції в ІТ-напрямок. Введення в промислову експлуатацію того програмного забезпечення, про яке ми говорили, тягне за собою інвентаризацію та оновлення IT-інфраструктури, перегляд інтерфейсів, щоб кожен клієнт міг у своєму смартфоні відкрити додаток і подивитися online будь-яку інформацію, що його цікавить, про свій вантажопотік, що відбувається саме зараз: де знаходяться машини, якої якості зерно завозиться, скільки відвантажено на судно, де знаходиться судно, яка погода за маршрутом, загалом, максимум необхідної клієнту інформації. Відповідно, на 2022 рік ми плануємо продовжувати розвиток аналітичної складової нашого бізнесу.

У морському бізнесі ключові напрями — нарощувати обсяги послуг з брокерства та агентського напрямку, а також збільшити склад флоту в управлінні.

Про плани у сільськогосподарському напрямку я вже говорив. Додам, що ми плануємо піднятися на рівень вище та поглянути на землеробство у регіоні. Все-таки воно відрізняється через ряд факторів від схожих територій на півдні, в центрі, тим більше на заході України. Ми подумаємо, як привнести до землеробства нашого регіону нові практики та технології. Те, що ми бачимо зараз — великі агрохолдинги з десятками та сотнями тисяч гектарів землі впроваджують інновації, а там, де розміри землеволодінь не такі великі — ще не цілком розуміють доцільність використання нових технологій.

Пішов одинадцятий рік, як Ви очолюєте групу МІГ на посаді виконавчого директора. Навряд чи якийсь із них був легким. Те, про що мріяли десять років тому, швидше за все, здійснилося. Чи ні? Чи є ще про що мріяти?

— Ці десять років минули дуже швидко. Щороку був багатий на свої події, емоції. Напевно, так збіглося, але наприкінці минулого року в мене з’явилося відчуття, що закінчується дуже великий етап у житті компанії та у моєму десятирічному циклі. Це був час дослідів, помилок, вивчення можливостей. Це віха, яку треба залишити у пам’яті та дивитися вперед. Там відкривається набагато більше можливостей, і є велике бажання реалізувати якнайбільше. Наша команда прагне бути інноваторами у своїй справі й хочеться зберегти цю репутацію на роки.

Репосты:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *