Дослідницький криголам «Ноосфера» відбув у першу експедицію до Антарктики під українським прапором

Флагман українського наукового флоту — океанське дослідне судно льодового класу «Ноосфера» вирушило у свій перший рейс з порту приписки Одеса до Антарктики. Увечері в п’ятницю, 28 січня, судно відійшло від причалу №16 одеського морвокзалу, повідомила прес-служба Національного антарктичного наукового центру (НАНЦ).

Екіпаж судна складається з 26 осіб — як українських, так і іноземних фахівців, зокрема, тих, хто раніше працював на Британську антарктичну службу. Також на його борту зараз і вчені, які проводитимуть дослідження по всьому маршруту «Ноосфери».

Спершу на судно чекає довга дорога до Пунта-Аренасу (Республіка Чилі). Там на його борт підніметься друга група вчених, які досліджуватимуть Південний океан, та команда 27-ї Української антарктичної експедиції, що має замінити нинішніх зимівників на станції «Академік Вернадський». Далі шлях лежатиме через протоку Дрейка на нашу станцію. Туди будуть доставлені різноманітні вантажі: від річного запасу провізії до будівельних матеріалів і техніки, адже цього разу завдяки криголаму вантажів можна доставити більше, ще й напряму з України”, — повідомили в НАНЦ.

Після розвантаження судна впродовж кількох тижнів виконуватиметься наукова програма в атлантичному секторі Антарктики та в акваторії довкола Антарктичного півострова. Заплановано продовжити океанографічні дослідження, розпочаті Україною у березні-квітні 1997 та 1998 років на науково-дослідному судні «Ернст Кренкель».

Роботи передбачені на трьох полігонах: полігон в поблизу Аргентинських островів, неподалік «Вернадського» (14 станцій), Південно-Шотландський полігон (21 станція на 7 розрізах), Південно-Оркнейський полігон (36 станцій на 7 розрізах).  Ці райони мають не тільки складні гідрофізичні умови, що формують систему водних мас океанів Південної півкулі Землі, а й високе біологічне різноманіття. Тут проходять основні міграційні шляхи криля, риб та китів. Передбачається дослідити течії, зміни в солоності і температурі різних водних мас тощо.

Дослідницький криголам «Ноосфера» відбув у першу експедицію до Антарктики під українським прапором
Інфографіка: uac.gov.ua

Деякі вимірювання, зокрема геокосмічні та радіоокеанографічні, здійснюватимуться не лише в Антарктиці, але по всьому маршруту судна, бо геокосмос простягається над усією планетою. Під час переходу високоточні радіоприймачі реєструватимуть випромінювання звичайних широкомовних радіостанцій, яке після відбиття від іоносфери та океану дозволить не лише вивчати збурення у геокосмосі на висотах у декілька сотень кілометрів над судном, а й за допомогою тих же радіохвиль оцінювати параметри океанських хвиль, напрямок та швидкість течій у радіусі десятків кілометрів від корабля. Разом із показниками суднової метеостанції це дозволить покращити моделі хвилювання поверхні моря за різних погодних умов та краще їх спрогнозувати.

Планується, що під час рейсу «Ноосфера» вперше перетне Південне полярне коло і досягне затоки Маргеріт або Маргарет-Бей на західній стороні Антарктичного півострова. Після завершення наукової програми судно забере учасників 26-ї Української антарктичної експедиції, які вже майже рік працюють на «Вернадському», і далі через Чилі та Фолклендські острови рушить додому.

Видавництво «Порти України» запрошує на урочисту церемонію нагородження переможців XV Національного Морського рейтингу України за підсумками 2021 року. Дата проведення — 25 березня 2022 року. Реєструйтеся!

У листопаді 2021 року придбане у Великої Британії океанське дослідне судно льодового класу James Clark Ross та подароване Україні Бельгією науково-дослідне судно RV Belgica отримали нові імена у складі українського флоту — «Ноосфера» та «Борис Александров» відповідно.

«Ноосфера» належить Національному антарктичному науковому центру України. Власний океанографічний криголам дозволить Україні після тривалої перерви повернутися до досліджень Світового океану, розв’язати логістичні проблеми на антарктичній станції «Академік Вернадський» та розширити можливості сезонних експедицій, створювати науково-дослідні та логістичні консорціуми з іншими країнами, а також проводити дослідження не лише в Антарктиді, а й в Арктиці, і, за необхідності, в інших регіонах океану.

Криголам був придбаний в установи «Дослідження та інновації» Великобританії (куди входить Британська антарктична служба) за $5 млн. У серпні на судні піднято прапор України, а 5 жовтня воно прибуло з порту Фредеріксхавн (Данія) до нового порту приписки Одеса. У грудні 2021 — січні 2022 року на судні було проведене технічне обслуговування в доку ПАТ «Іллічівський судноремонтний завод» (ІСРЗ).

Судно збудувала суднобудівна компанія Swan Hunter (Уоллсенд, Великобританія), спуск на воду відбувся у 1990 році. Довжина судна — 100 метрів, ширина — 18 метрів, водотоннажність — 5,7 тис. тонн. Судно здатне рухатися крізь шар льоду завтовшки до чотирьох метрів.

Просування вашої компанії на найбільш читаному галузевому ресурсі — ports.ua і в журналі “Порти України”. Стати партнером тут!

Репосты:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *